Pomiń zawartość →

Korzyści i wady prowadzenia franczyzy: jakie czynniki należy brać pod uwagę przed podjęciem decyzji?

Franczyza to coraz chętniej wybierany sposób prowadzenia działalności gospodarczej. Warto dowiedzieć się więcej na temat korzyści i wad płynących z takiego biznesu.

Na czym polega franczyza?

Na wstępie należy zaznaczyć, że obecnie na polskim rynku istnieje aż 900 firm zajmujących się franczyzą. Jest to bardzo ważna informacja, dla osób, które marzą o prowadzeniu własnego biznesu, a nie mają na ten moment żadnego pomysłu na firmę. Co ważne, franczyza dostępna jest dla tak wielu branż, że startujący przedsiębiorcy mogą działać w gastronomii, sprzedaży żywności czy odzieży. Niezależnie od tego, która franczyza zostanie wybrana, należy być przygotowanym na to, że rozwiązanie takie ma wiele korzyści, ale również wady. Franczyza to umowa, zawierana pomiędzy franczyzodawcą, oraz franczyzobiorcą. Co ważne, charakter ich współpracy wynika właśnie z tej umowy, która jest podstawą współpracy. Przedsiębiorca decydujący się na współpracę z franczyzodawcą prowadzi swoją firmę pod szyldem innej dużej marki. Przykładem prężnie działającej franczyzy, działającej na terenie całego kraju, są sklepy sygnowane marką Żabka. Warto nadmienić, że w przypadku wielu franczyz możliwe jest prowadzenie wielu punktów tej samej marki. Z uwagi na fakt, że franczyzodawca gwarantuje pewny dochód franczyzobiorcy, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie swojej firmy pod inną marką.

Czytaj także  Teta ME — rewolucja w zarządzaniu zasobami ludzkimi

Franczyza w domu – czy to możliwe?

Oczywiste jest to, że prowadzenie biznesu franczyzowego ma swoje wady i zalety. Firmę prowadzi się dla czerpania korzyści i zarabiania pieniędzy, toteż franczyzodawca również liczy na konkretne zyski, nawet jeśli obiecuje franczyzobiorca pewny i stały dochód. Franczyzobiorcy cenią sobie bezpieczeństwo wynikające z uczestnictwa w handlu sygnowanym dużą i rozpoznawalną marką. Przedsiębiorca taki nie musi martwić się o oszczędności, czy też prowadzenie kampanii reklamowych. W przypadku tych drugich można być pewnym, że franczyzodawca zajmie się wszystkim. Na jakie korzyści może liczyć franczyzobiorca? Poza wspomnianymi wyżej warto przedstawić dodatkowe i wartościowe korzyści z prowadzenia „gotowego” biznesu. Franczyzodawca pomaga podległym firmom w ustalaniu asortymentu, czy też dobierając dobrą lokalizacją punktu. Co więcej, również szkolenia przyszłego personelu stoją po stronie franczyzodawcy, nawet jeśli to franczyzobiorca jest faktycznym podmiotem zatrudniającym. Uwadze nie może umknąć fakt, iż franczyza to również rozwiązanie wadliwe, ponieważ może być ona większym lub mniejszym zagrożeniem dla franczyzobiorcy. Z czego to wynika? Przede wszystkim, bardzo często należy wnieść opłatę licencyjną, która nie będzie jedynym kosztem płaconym na rzecz dawcy. Do końca trwania franczyzy, należało będzie opłacać ustaloną w umowie kwotę, która najczęściej stanowi procent obrotów. Bardzo często pierwsze miesiące prowadzenia biznesu franczyzowego to niezwykle ciężki okres, w którym nie można spodziewać się zysków, ponieważ wszystko idzie na opłaty.

Czytaj także  Wszystko o broszurach szytych

Opublikowano w Biznes

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *