Skip to content →

Jak działa rejestrator czasu pracy?

Systemy elektronicznej rejestracji czasu pracy są coraz bardziej popularne. Pozwalają one na ocenę wydajności pracowników, a także ułatwiają kontrolę ewentualnego naruszania regulaminu pracy. Nowoczesne rejestratory czasu pracy mają także wiele funkcji dodatkowych, które znacząco upraszczają zarządzanie przedsiębiorstwem.

Jak wygląda system rejestracji czasu pracy?

Do stworzenia systemu rejestracji czasu pracy potrzebne są trzy elementy:

rejestrator – jest to czytnik nazywany również zegarem czasu pracy. Urządzenie to rejestruje zdarzenia, czyli datę i godzinę, a także rodzaj zdarzenia i jego wykonawcę. Najczęściej umieszczane jest przy wejściu do przedsiębiorstwa lub w innym miejscy zapewniającym pracownikom łatwy dostęp. Zainstalowanie rejestratora polega na przymocowaniu go w miejscu docelowym oraz podłączeniu zasilacza do prądu. Za jego pomocą rejestrowane są wejścia i wyjścia pracowników z firmy, a także takie zdarzenia jak wyjścia prywatne i służbowe, czy wyjścia na kawę;

– tagi zbliżeniowe – najczęściej są to breloki lub karty, ale istnieją też systemy wykorzystujące odciski palca, czy biometrię. Najbardziej popularne są oczywiście karty zbliżeniowe, które przypisane są do konkretnych pracowników. Jako transpondery wykorzystywane są również zbliżeniowe opaski silikonowe, breloki, czy naklejki RFID;

oprogramowanie – dzięki zainstalowanemu na komputerze oprogramowaniu wykonywana jest analiza danych, które zostały zebrane przez czytnik. Zbiera ono dane o wszystkich wejściach i wyjściach pracowników, a także analizuje je i generuje raporty czasu pracy.

Jakie zalety ma stosowanie rejestratora czasu pracy?

Profesjonalny rejestrator czasu pracy to system mający wiele zalet. Jego najbardziej istotne atuty to:

– usprawnienie funkcjonowania działu kadrowego;

– podniesienie dyscypliny wśród pracowników;

– wsparcie w zakresie zarządzania kadrą, wynikające z łatwego dostępy do raportów czasu pracy i list dostępności;

– oszczędność papieru – zamiast papierowej listy obecności można korzystać z elektronicznej,

– możliwość współpracy oprogramowania z programami kadrowo-płacowymi.

Jakie dodatkowe elementy może wykorzystywać rejestrator czasu pracy?

Większość dostępnych na rynku rejestratorów czasu pracy może współpracować z dodatkowymi elementami, które usprawniają działanie całego systemu. Funkcjonalność oraz skuteczność systemu może poprawić:

dodatkowy czytnik – po podłączeniu do rejestratora pozwala na rozdzieleniu punktu rejestracji wejścia oraz wyjścia, co zmniejsza ilość pomyłek wśród pracowników. Niektóre czytniki mogą być montowane poza budynkiem;

kontrola dostępu – to bardzo praktyczne rozwiązanie, polegające na możliwości otwierania drzwi, szlabanu, czy bramki obrotowej podczas rejestracji. Pracownik może więc wejść do firmy dopiero po przyłożeniu karty do czytnika;

fotorejestracja – pozwala na wykonywanie zdjęć pracowników w czasie rejestracji. Minimalizuje możliwość odbijania kart przez osoby, do których nie jest przypisana karta.

 

Published in Biznes Technologie

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *