Skip to content →

Czym są umiejętności miękkie?

 

W poszukiwaniu pracy niezbędna jest wiedza specjalistyczna i umiejętności potrzebne do wykonywania zawodu, dzięki którym codzienne obowiązki na danym stanowisku są łatwiejsze. To tzw. umiejętności twarde – zdobyte na studiach, kursach czy szkoleniach i potwierdzone odpowiednimi dokumentami. W pracy pomagają też inne umiejętności zwane kompetencjami miękkimi. Zdarza się, że mają większe znaczenie dla pracodawcy niż dyplomy i certyfikaty. Czym są umiejętności miękkie? Które z nich mają największe znaczenie?

 

Kompetencje miękkie, czyli charakter

Umiejętności miękkie odnoszą się do naszej psychiki. To wszystkie cechy, dzięki którym potrafimy współpracować z innymi, rozwiązywać konflikty, motywować się czy organizować swój czas. Odgrywają niezwykle ważną rolę na stanowiskach kierowniczych oraz w pracy wymagającej obsługi klientów i kontaktu z ludźmi. Umiejętności miękkie odzwierciedlają cechy naszego charakteru. Pokazują, czy stresuje nas praca z ludźmi, czy współpraca z innymi przychodzi nam z łatwością. Mówią o tym, jak reagujemy, gdy brakuje nam czasu na wykonanie zadań oraz jak motywujemy się do pracy i nauki. W zależności od stanowiska, inne kompetencje miękkie mają znaczenie dla pracodawców. Są jednak takie cechy, które są pożądane u pracowników bez względu na charakter wykonywanej pracy.

spotkanie biznesowe

Jakich cech poszukują pracodawcy?

Chęć rozwoju. To jedna z najistotniejszych informacji dla pracodawcy. To, czy jesteśmy gotowi poszerzać swoją wiedzę, udoskonalać swoje umiejętności lub uczyć się nowych, wiele o nas mówi. Osoby ambitne, które nie boją się nowych wyzwań i chcą stać się ekspertem w swojej dziedzinie to prawdziwy skarb dla firmy.

 

Umiejętność negocjacji. Jest pożądana na wyższych stanowiskach, szczególnie, gdy zawierane są ważne umowy, w których ustalenie korzystnych warunków jest niezwykle istotne. Jaką informację stanowi dla pracodawcy? Przede wszystkim pokazuje, że potrafimy znaleźć odpowiednie argumenty, by przekonać oponenta do swoich racji. Mówi też, że osiągnięcie kompromisu i elastyczność nie są nam obce.

 

Zaangażowanie w pracę. Świadczy o tym, jakie podejście mamy do pracy. To, w jaki sposób odnosimy się do współpracowników, jak opowiadamy o poprzednim pracodawcy, czy wychodzimy z inicjatywą lub wykazujemy chęć nauki – to wszystko odzwierciedla nasze zaangażowanie w pracę. Jest tez informacją zwrotną, że zależy nam na firmie i nie zrezygnujemy szybko z obejmowanego stanowiska, a więc warto inwestować w nasz rozwój.

 

Umiejętność komunikacji. Ta cecha jest niezwykle ważna w pracy zespołowej, a więc wymaga się jej praktycznie w każdym zawodzie. Osoby, które boją się patrzeć w oczy podczas rozmowy, na pytania odpowiadają jednym słowem lub mówią tak cicho, że ciężko cokolwiek zrozumieć z ich wypowiedzi, nie mogą poszczycić się tą cechą. Trudniej im też znaleźć pracę. Zdolność do wyrażania swoich opinii, przekazywania informacji czy nawiązania więzi z innymi pracownikami są pożądanie ze względu na efektywną pracę całego zespołu.

 

 

 

Published in Edukacja

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *